|
Post by callior on May 25, 2007 21:09:52 GMT 1
(Ja, jeg har tatt på meg ansvaret som offisiel trådstarter Jeg er pratesjuk! ;D) Så, hvordan fant du ut om disse dukkene? Hva var din første reaksjon, og når fant du ut at du måtte ha en? Fortell! Jeg snublet over dem fra en link på et board om å se på "the creepy dolls!" og ble totalt forelsket. Det var en artikkel om noen japanske dukkeeiere, og dukkene var mest sannsynlig Volks selv om jeg i dag bare husker fire menneskelignende dukker i perfekt skalerte omgivelser med en nydelig sort sofa. Teksten handlet om hvordan to av dukkene hadde giftet seg med hverandre, så man kan si at jeg kom i kontakt med den litt mer... "intense" delen av dukkeverdnen med en gang ^^ Derfra gikk jeg til Artist Section på DoA, fast bestemt på å lage en selv. En stygg grønn dukke senere snublet jeg over DoD U på siden deres, som ble min første dukke i Oktober/Desember 2005. I år fikk jeg min andre dukke, en MNF Shiwoo/DoD female 2 hybrid.
|
|
|
Post by skumring on May 26, 2007 0:57:02 GMT 1
Tja, første gangen jeg så et bilde av en bjd var på Deviantart for etpar år siden sånn ca.. Da trodde jeg at det var skikkelig kule fotmanipulasjoner av mennesker Jeg prøvde tilogmed å gjøre noe lignende med noen av kundeportrettene mine(jeg jobber som fotograf), det gikk ikke så bra, så jeg ga opp det prosjektet. Og glemte de kule bildene. En gang på våren/sommeren 2006 kjøpte Michael (samboer'n min) en viss film ved navn Dollmaster. Den var jo slikkelig kul. Jeg likte dukkene, og siden jeg har en vane med å sjekke opp kule ting på internett så gjorde jeg det, og fant til sist (etter mye leting) litt info og snublet over de samme bildene som jeg hadde sett før. Og nå gikk det opp et lys for meg. Duh! det var ikke mennesker og kule fotomanipulasjoner, det var dukker... Og siden jeg hadde et sterkt behov for å drive på med noe tredimensjonellt, og ikke bare bilder som jeg har gjort de siste 5-6 årene så begynnte jeg likesågodt å lage min egen dukke. Og så surfet jeg på DoA en masse og så en dukke jeg bare måtte ha, så da skaffet jeg med den dukken... og en til... eller tre...eller... tja, noen dukker...
|
|
|
Post by Shaded Mazoku on May 26, 2007 8:25:57 GMT 1
Kan ikke si jeg husker detaljene, men det var gjennom min interesse for J-rock, via en dukke som var laget til som Mana fra Malice Mizer, som fremdeles er en av mine idealer, rent estetisk sett. (U)interessant fakta: 'Dina er opprinnelig basert på Mana, selv om han har utviklet seg masse siden. Selv før dukken ble til.
Etter å ha sett Mana-dukken letet jeg litt rundt , fant en japansk side med en nydelig F-28 og falt totalt pladask. Det tok nesten to år før jeg hadde min egen F-28, min første dukke, men det var verdt det.
Og det skumle er, i Oktober vil jeg ha hatt BJDs i tre år. Det virker ikke så lenge.
|
|
|
Post by ziggy on May 29, 2007 15:14:30 GMT 1
Jeg veit akkurat hvordan jeg fant dem:D Det er ganske lenge siden egentlig... Tror det var da jeg var ca 16. Jeg var veldig interessert i Gothic Lolita og generelt japanske klær sånn som det, og jeg googla masse. Så plutselig fant jeg ei dukke med veldig fine klær da, og lurte fælt på hva det var. Jeg gikk tilbake til adressen bildet og det var http://www.denofangels.com:D
Etterpå satt jeg i ca to år og kikka på dukker og hadde skikkelig lyst på en. Først tenkte jeg at det kom jeg aldri til å få, men etterhvert tenkte jeg at jeg kunne jo spare, og det gjorde jeg ^-
|
|
|
Post by kristinkreations on May 29, 2007 15:45:35 GMT 1
Artig spørsmål ;D Jeg fant dem via omveier, for flere år siden, 2003 tror jeg. På ebay oppdaget jeg "reborns", og fikk lyst til å prøve, og etterhvert kom tanken på å lage dukker selv, så helt tilfeldig, via Google, fant jeg How to Make Noah's doll og så Volks side... resten er historie, selv om det å eie en bare har vært en drøm for meg, men jeg har aldri gitt opp *ler* Jeg har aldri kommet så langt at jeg har prøvd å lage en dukke selv heller, men en dag skal jeg prøve
|
|
|
Post by nellie on May 29, 2007 19:17:05 GMT 1
Det var egentlig en kort historie for meg... Jeg er venninne med Sigrid, også kjøpte hun seg en Lishe (Uma) . Og etter å ha sett på og tatt på en BJD var jeg ganske solgt. Det tok litt lengre tid før jeg skaffet meg mine første dukker (Too & Bee-A), men det var mest pga pengene (både det å skulle bruke så mye penger på dukker, og det å spare), jeg er svært økonomisk av meg...
|
|
|
Post by callior on May 31, 2007 1:38:27 GMT 1
Mhm, jeg husker at det å snuble over Sha i Bergen med en av dukkene hennes var det som solgte meg fullstendig på en selv. Det er vanskelig å holde seg unna når man ser at de ikke bare er flotte på bildene.
|
|
|
Post by Shaded Mazoku on May 31, 2007 2:55:52 GMT 1
Hehe, ja. Greit med folk som drasser rundt på dukkene sine. *ler*
|
|
|
Post by avnia on Jun 5, 2007 16:56:13 GMT 1
Jeg søkte litt mtter miniatyr dukker (1/12 skala) og kom over obitsu 1/6 skala dukker....og etter å ha brukt en liten formue (vil ikke telle over kvitteringene) så bestemte jeg meg for å kjøpe en 60 cm dukke
|
|
|
Post by callior on Jun 5, 2007 18:26:27 GMT 1
Stilig, avnia! Har du noen bilder av obitsuene dine? Jeg har sett alt for få 1/6 dukker! Velkommen til forumet, btw ;D
|
|
|
Post by baroness on Oct 1, 2007 7:15:15 GMT 1
hei,
jeg blev interesseret i BJDs efter at have læst en artikel om en Barbie dukke samler i et dansk blad. hun havde også japanske 'barbie dukker' - takara's dukkerne , jenny og licca. dem søgte jeg på på google, og fandt en butik, og den butik havde alle mulige slags bjd dukker, og jeg undersøgte dem længe, men fandt dem at være for dyre for min økonomi. senere lærte jeg om Obitsu som ikke var så dyr, og nu har jeg endelig taget springet og bestilt mine første, og jeg glæder mig som et lille barn til de kommer.
mvh, karina
|
|