|
Post by avnia on Nov 2, 2007 17:28:03 GMT 1
Hva gjør dere når det er noen som poster et bilde av det de har gjort, og du synes det rett og slett er stygt?
Jeg snuser ofte rundt på DOA og ser ting jeg ikke villa ha hatt selv om det hadde vært gratis (både på galleri, kritikk, og salgstrådene) Ikke snakk om dårlige bilder, men dårlig arbeid.
Løse tråder, face-up's med flekker, parykker som såvidt holder sammen, farger som kolliderer med hverandre....jeg vet at personen har gjort sitt beste, men hva skal man gjøre. Er det under kritikk de har postet kan du jo pakke sannheten inn i bomull å prøve å si det pent at det ikke er et vakkert stykke arbeid.
Man skal jo være snill, og regelen om at har man ikke noe pent å si, skal man ti stille gjelder jo for de fleste av trådene.
Jeg har ikke hjerte til å fortelle folk at arbeidet deres er stygt uansett, så jeg lurer bar epå hva alle andre gjør?
|
|
|
Post by callior on Nov 2, 2007 22:07:18 GMT 1
På DoA sier jeg som regel ingenting med mindre de spør om kritikk. Jeg har blitt kjeftet på selv for vennlige råd på det stedet, så jeg pleier egentlig bare å luske rundt uten å kommentere i alle gallerier osv. Hvis de er i critique forumet eller på DoD sier jeg sannheten. Jeg forsøker selvfølgelig å være så høflig og hjelpsom som mulig ("gi opp, selg dokkene dine og lek med barbiedukker istedenfor" er lite hjelpsomt, "kanskje du bør bruke en tynnere malingpensel/tynne ut fargene/trene mer" hjelper litt mer ), men jeg sier hva jeg mener, enten det er fargene som kolliderer, fregner som ser ut som kreftsvulster eller noe annet som ikke stemmer. Personlig foretrekker jeg at folk forteller meg hva som ser galt ut på bildene mine. Det er det jeg lærer av, selv om kritikken kan være vanskelig å ta. Men samtidig er det ikke all kritikk jeg tar til meg... Om noen forteller meg at Spurv ser ut som om noen har spist et malingssett og kastet opp på henne er det tross alt stilen jeg er ute etter for den jenta ^^ Konklusjon: holder klokelig munn på DoA, sier sannheten ellers, men vet at noen ting er det meningen at skal være slik ETA: kjempespennende spørsmål, forresten!
|
|
|
Post by skumring on Nov 3, 2007 18:35:11 GMT 1
På DoA er jeg søt og snill, for det skal man visst være der. Men jeg er ikke avskrekket fra å komme med konstruktiv kritikk der så lenge jeg ordlegger meg på rette måten.
På Resinalilty ville jeg nok sagt akkurat det jeg mente, for der er folk voksnere og mer oppriktige har jeg opplevd. Og man abbonerer på de trådene man er interessert i. Smart system egentlig.
Stort sett gidder jeg ikke kritisere så mye hvis det ikke er i en kritikktråd. I en kritikktråd mener jeg at det er fritt til å kritisere, komme med tips, konstruktiv kritikk og synspunkter. Jeg har gjort det noen ganger i klesdesign og foto avdelingene på DoA, men det er fordi jeg følte at jeg kunne komme med meget hjelpsom og konstruktiv kritikk og fordi jeg så potensiale i det vedkommende hadde gjort, jeg fikk god respons fra de son startet trådene. Er det noe som bare er gørstøggt, så gidder jeg bare ikke bry meg og holder meg fra å komme med kommentarer som Æsj Bæsj!
Dersom jeg legger ut noe og ber om kritikk, så er jeg åpen både for ros og slakt. Og håper for Guds skyld at folk er oppriktige og sier de ikke liker en ting dersom de ikke gjør det, men jeg håper jo at de sier hva det er de ikke liker slik at jeg kan bruke den informasjonen til å catre til ett bredere publikum med mine tjenester i fremtiden.
|
|
|
Post by ravnsvart on Dec 26, 2007 1:12:37 GMT 1
Jeg har sett endel ting som jeg personlig ser på som rene krenkelser og hærverk av i utgangspunktet pene dukker/kunstverk på DoA, men har valgt å zappe fort bort og holde tåta. Når folk filer bort neser for å lage monstre, eller river av armer og bein, får jeg bare vondt av å se på, og ettersom jeg personifiserer dukkene, synes jeg synd på dem. Jeg vet at en del av konseptet med bjd er at man kan sette de sammen og lage characters, men slike ting (mutilation) ville aldri falle meg inn, jeg synes det er provoserende, og jeg får igrunn lyst til å si noe. Men, hvor ville det føre hen? Jeg tror nok at det klokeste er å komme med rent konstruktiv kritikk, og aldri bruke begreper som "støgg", "finn deg en annen hobby" eller annen negativ synsing. Mesteparten av tiden forsøker jeg å tenke "hva ville jeg synes var ålreit å bli fortalt?" eller "kan dette hjelpe noen på noe vis?" Hvis jeg har noe negativt på hjertet. Nå skal det dog sies at jeg har holdt hodet over vannet mesteparten av tiden på DoA, og bedt om unnskyldning de få gangene jeg har dummet meg ut. Er folk virkelig så naivistiske der..? Hm... Men noen ganger hadde det nesten vært greit at noen sa mer rett ut hva de mente... jeg synes at alle skal oppføre seg høflig og ålreit, men jeg synes også at folk som legger ut ting til kritikk, må tåle å få (konstruktiv) kritikk. Og jeg skryter aldri av noe jeg misliker, noe jeg overhode ikke ville sette pris på at andre gjorde overfor meg. Jeg hadde en veldig utrivelig opplevelse på elfwood (fantasy-gallerisider) selv, med en som anonymt og gjentatte ganger oppsøkte galleriet mitt for å skjelle ut meg og et bilde som ble mod's choice, hvor låta stort sett var noe slikt som "slutt å male, du er talentløs, du fortjener ikke mods choice, jeg har mange venner og er intelligent og er god i fysikk (hæ?) osv", hvorpå andre blandet seg inn i beste mening og det bare ble mer bråk. Det mener jeg må være et bra eksempel på hvordan man IKKE oppfører seg.
|
|