harle
Tiny
^__^
|
Penger
Jan 2, 2008 18:28:42 GMT 1
Post by harle on Jan 2, 2008 18:28:42 GMT 1
Ja, det er som overskriften sier. PENGER!
Det jeg lurte litt på var hvordan folk får penger til dette her? Jeg merker selv at jeg sliter veldig med det, men kan være fordi jeg har 100 andre hobbier også. ^^; Mine foreldre er ikke så med dukke-greiene (mener jeg er for gammel til å "leke med dukker"), så de sponser meg selvsagt IKKE. Og studielånet rekker iallefall ikke til noen dukker. Ikke har jeg jobb heller (prøver å skaffe meg en da!)..
Så, hvordan får dere det til? :)
|
|
|
Penger
Jan 2, 2008 19:48:47 GMT 1
Post by kristinkreations on Jan 2, 2008 19:48:47 GMT 1
Hehe, godt spørsmål ! Selv om jeg er voksen har jeg ikke så veldig god råd akkurat, jeg er uføretrygdet og har to døtre på 10 og 14 år. Men noen ganger har jeg "flaks", får igjen på skatten e.l., og da spanderer jeg alltid noe på meg selv, som regel en dukke jeg virkelig ønsker meg. Ellers er det bare å spare alt jeg tjener på å lage dukkeklær til å kjøpe dukker. Den ene hobbyen holder liv i den andre, for å si det sånn Men jeg har jo holdt på med dette i endel år nå, så drømming, sparing og venting er ikke noe nytt, selv om jeg har skiftet fokus på dukkesamlingen min. Begge jentene mine har egne bjd's, og de har spart alt av gaver i lang tid + jobbet for lommepenger, samlet og pantet flasker osv. for å få råd til å kjøpe. Jeg sponser nok bittelitt innimellom, frakten f.eks, eller kjøper parykker som gave, sånne ting. Men det er altså fullt mulig, med litt tålmodighet, kreativitet og initiativ
|
|
|
Penger
Jan 2, 2008 19:57:57 GMT 1
Post by callior on Jan 2, 2008 19:57:57 GMT 1
Sparing er min store løsning. Andre alternativer er odds n' ends jobber (dvs. betalte jobber på konserter). Tidligere jobbet jeg også noen helger på gamlehjem. Der er de alltid ute etter noen å jobbe for seg, og selv om jobben er beinhard og ganske ekkel, er penger penger
|
|
|
Penger
Jan 2, 2008 20:19:09 GMT 1
Post by avnia on Jan 2, 2008 20:19:09 GMT 1
Jeg vil si sparing. Jeg sparer hver måned (faste trekk) og det går til hobby. Har også jobbet mye overtid, og alt jeg tjener på overtid brukes til hobby...kanskje ikke alt, men mesteparten
|
|
|
Penger
Jan 2, 2008 20:49:05 GMT 1
Post by Shaded Mazoku on Jan 2, 2008 20:49:05 GMT 1
Sparing. Jeg har faktisk finansiert nesten alle dukkene mine bare med studielån jeg har spart opp og ved å spare alt jeg har fått av pengegaver til jul og bursdag. Har spurt slekten bare gi meg penger hvis de har problemer med å finne noe, slik at de slipper å stresse (jeg har uhyre sær smak) og så jeg kan bruke pengene på dukker.
Selvfølgelig, det er vel en god del lettere når dukker er den eneste hobbyen jeg bruker penger på. Ellers er det skriving og tegning, som er billig nok. Jeg går nesten aldri ut med venner eller noe, heller. Å ha menneske-skrekk kan faktisk ha sine gode sider. *ler*
|
|
miharu
Tiny
BUNNIES O.o
|
Penger
Jan 2, 2008 21:45:09 GMT 1
Post by miharu on Jan 2, 2008 21:45:09 GMT 1
Jeg ønsker meg også penger til jul og b-dag. B-dagen min er i februar så etter det blir det ikke så mye på meg T.T Pengene jeg fikk til jul har jeg lagt av til Hid, klær og sånt til meg selv må vente.
Jeg jobber som avisbud, men håper på en ekte jobb og stipend i løpet av første halvdel av 2008. Atm krysser jeg fingre og tær for at jeg får jobben hos Burger King i Lillestrøm:3
|
|
|
Penger
Jan 2, 2008 21:47:09 GMT 1
Post by siren on Jan 2, 2008 21:47:09 GMT 1
Jobb. Det er slik jeg finansierer det. Selv om jeg egentlig ikke har råd, men det hele handler om prioriteringer. Skal jeg kjøpe dukke så blir det ikke nye cder, klær eller bøker på en god stund for å si det sånn. Noen ganger svir det litt ekstra. Dio kjøpte jeg med sparepengene mine jeg egentlig skulle ha brukt på noe annet... hvilket kanskje ikke var så smart, men jeg klarer ikke å finne et fnugg av anger i kroppen Nå legger jeg unna penger. Jeg får nok i en lønning til å kjøpe noen dukker, men de penge skal spares til å flytte ut og til klær og daglig opphold. Av og til er det VELDIG vanskelig å holde seg. Hehehe. Så ja, sparing og jobb *nikke*
|
|
harle
Tiny
^__^
|
Penger
Jan 2, 2008 22:41:55 GMT 1
Post by harle on Jan 2, 2008 22:41:55 GMT 1
Så det går i sparing, ja :) Dere er heldige som klarer å spare slikt! Jeg gjør det lettere når jeg har lånt penger, for da MÅ jeg liksom betale tilbake ^^; Er som regel rentefritt fra foreldre/kjente da :) Jeg brukte unnskyldningen at jeg ikke røyker eller drikker i noen år, siden jeg har spart på manga i 4 år nå ^^; (har vel rundt 700 bøker, tror jeg =_=; ). Men vurderer å kutte ned på mangaen og heller spare til dukker :3 Men ja, blir nok vanskelig! Er så glad i så mye! Å ha menneske-skrekk kan faktisk ha sine gode sider. *ler* Så er flere som har det ja ^^; Har slitt med sosial angst _lenge_ nå. Begynt å bli bedre dog, but still.. ^^; Men ja, det har et par gode sider ^^; Mer penger til seg selv. :P
|
|
|
Penger
Jan 2, 2008 23:22:58 GMT 1
Post by skumring on Jan 2, 2008 23:22:58 GMT 1
Sparing er tingen.
Jeg har 60 prosent stilliing på museum, tjener ikke så veldig mye på det, men jobben er koselig. Og jeg driver fotostudio som jeg tjener mye på i perioder, og ingenting på i andre perioder. Men noen ganger er man heldig og lander et gulloppdrag, og da kan det bli nok til en dukke eller to i året.
Og det er jammen bra at jeg jobbet livskiten ut av meg før jul, for da fikk jeg faktisk råd til å kjøpe Lu-Wenen som jeg har drømt om i hele høst. Jeg vat at det kommer til å bli trangt helt frem til mai når bryllupssesongen begynner, men i mellomtiden kan jeg kose meg med en kjekk kar som ikke klager hvis jeg ikke har råd til å kjøpe klær til ham og han må sitte rundt splitter naken eller i noe merkelige greier jeg smeller sammen.
Jeg kjøpte 3 dukker i fjor før jul. To av de ble finansiert med penger igjen på skatten og foto-oppdrag før jul. Den siste finansierte jeg ved å låne alle sparepengene våre og betale de tilbake på langen.
Og i år har jeg kjøpt 3 dukker spredd ut over hele året, feriepenger, penger fra et stort oppdrag og penger tjent på oppdrag før jul.
Alle hodene og klær og parykker og slikt finansierer jeg ved å lage dukkeklær som jeg selger.
Men det kan skorte på penger innimellom når man har bil som trenger reparasjon, pc som bryter sammen, huslån og studielån. Så det gjelder å se sitt snitt mens man har litt penger mellom hendene, og heller droppe nye klær selv eller noe annet man har lyst på. Jeg trenger snart nytt tegnebrett, men kjøpte dukke. Hvor er logikken i det mon tro? Jo, jeg blir gladere av å se på dukken, og den var billigere enn tegnebrettet.
|
|
harle
Tiny
^__^
|
Penger
Jan 2, 2008 23:53:56 GMT 1
Post by harle on Jan 2, 2008 23:53:56 GMT 1
Skumring: Skjønner tegnebrett-saken XD Men for meg er tegnebrettet mitt viktigere enn dukkene, er jeg redd. Men var ikke så inn i BJD da jeg kjøpte mitt wacom intuos 3 <3 <3 Dessuten fikk jeg faktisk det finansiert av min far. For det trengte jeg faktisk ^^ Men ja.. Nå tok jeg meg en liten prat med foreldre, og om jeg faktisk spiser ordentlig og går opp 5kg på 5-6 måneder + står opp litt tidligere og slikt, så skal jeg få en dukke som jeg kan kjøpe i Japan! Jeg føler meg superheldig, men må nok jobbe hardt for det ^^; Siden døgnrytmen er helt forferdelig, og jeg ser ut til å gå ned i vekt, ikke opp ^^; Men nå har jeg iallefall en dukke å se frem til :3 Finner jeg ingen i Japan kjøper jeg en når jeg kommer hjem :3
|
|
|
Penger
Jan 3, 2008 0:52:27 GMT 1
Post by ravnsvart on Jan 3, 2008 0:52:27 GMT 1
Mitt første og beste råd i forhold til penger er: Ikke kjøp dukker med mindre du har pengene i hende; ingen layaway, lån, kreditt etc. Dette er i alle fall en regel jeg, som en shoppegal fjoms, har brukt til å holde hodet over vannet i mange sammenhenger. Jeg synes i alle fall at det er skummelt å bruke penger jeg ikke har. (Studielån teller ikke da, hehe ) Man må jo uansett betale for dukkene, bedre før enn etterpå. I høst har jeg på mirakuløst vis hatt så god råd, at jeg har bestilt 4 Iplehouse dukker og en CP MiniFee. MEN, jeg jobber 100% i barnehage, og gikk over i bedre lønnet stilling i høst (wohoo, etterbetalingen gikk rett til Iplehouse, hehe)- og når jeg kommer hjem derfra, orker jeg ikke å gå ut og bruke så mye penger, ergo mer igjen til dukker. Jeg er en einstøing uansett, deilig med en stille heim etter mange timer i en småtassvrimmel, og liker mye bedre å tuttelure hjemme med sambo og dukkene mine. Fint å se flere som bruker "jeg røyker ikke" som et påskudd Selv har jeg ikke bil, spaserer til og fra jobb, deler faste utgifter med en samboer, snylter avlagt pc fra samboer, nøyer meg stort sett med en blanding av arvegods og IKEA i heimen, hører på youtube istedet for å kjøpe cd'er, leser avisen på nett... det finnes mange måter å spare penger på- dessuten er jeg en racer til å handle alt mulig på salg. Jeg har ikke så mange dyre hobbyer, bortsett fra et par tegneserier i mnd, Warcraft-abonnement, og sjokolade- ok, jeg innrømmer det; en viss stor tendens til å shoppe goth-klær på nettet, men det er jo billigere enn å handle det i Oslo. Jeg tenker som så at så lenge jeg jobber og tjener pengene selv, og ikke har noen å forsørge, er det greit å kjøpe dukker helt til evt unger melder sin ankomst og jeg ikke har råd lenger ...selvom jeg sikkert burde være "voksen" og heller bruke penger på inventar og boligsparing *snork*. Eller som min svigermor sier, at jeg bør spare til pensjonisttilværelsen(!)
|
|
harle
Tiny
^__^
|
Penger
Jan 3, 2008 1:26:33 GMT 1
Post by harle on Jan 3, 2008 1:26:33 GMT 1
Den regelen din var smart! Meeen~ Ingenting jeg kan klare. =_= Jeg lever på etterskudd. Men heldigvis kommer det en større pengesum nå den 15.jan. (Studielånet). Wai wai! Da skal jeg betale de siste restene av min Poe, som jeg lånte av en venn som nettopp har fått seg en godt lønnet jobb oppe i Svalbard (og savner ikke pengene så mye). Hehe.. Men ja, synes heller en bør bruke pengene til noe en har lyst på enn å kjøpe noe bare for å ha det. Eller kjøpe en billigere utgave av noe. (som f.eks. heller skap fra Ikea enn Skeidar e.l. ^^; ) Fant et goth-plagg på ebay jeg betalte 180,- for. I oslo kosta den vel 650,- ^^; Har solgt den igjen nå da. Tenkte faktisk jeg skulle begynne å sy litt gothic lolita-klær og se om kanskje det er litt marked for det her i Norge. Hvem vet. :3 Da får jeg iallefall råd til dukker! ^__^
|
|
|
Penger
Jan 3, 2008 1:42:39 GMT 1
Post by Shaded Mazoku on Jan 3, 2008 1:42:39 GMT 1
Jeg har kjøpt dukker med penger jeg ikke har, på en måte, men det var mer av typen "betale dukker i desember med kredittkort pga Christmas events og betale det tilbake når jeg får penger 15. januar." Så det var penger jeg visste kom, bare litt på forskudd. Egentlig skulle jeg kjøpe to nye dukker i desember, men laptopen min ga opp ånden. Jeg fikk ny laptop finansiert, men jeg måtte ut med to tusen for ekstra forsikring, så det ikke skulle skje igjen. Etter å ha sjekket finansene må jeg nok utsette en av de to i alle fall noen måneder til, og jeg kan først bestille Frost nå, men det er sånt som skjer.
En annen ting jeg gjør for å spare penger er å gå veldig ofte på Fretex. Ikke bare er det et greit sted å finne billige klær, selv om noen av dem krever litt oppussing, men klær til mennesker er også en grei kilde til tøy for dukkeklær.
|
|
|
Penger
Jan 7, 2008 18:08:27 GMT 1
Post by nellie on Jan 7, 2008 18:08:27 GMT 1
Jeg har vel finansiert alle dukkene mine med julejobbing på sykehjemmet på Inndyr (hvor jeg kommer fra, bitteliten plass...). Med 133% helligdagstillegg kommer jeg fort opp i nok lønn til å kjøpe dukke Ellers er det sparing jeg finansierer kjøp av div andre dukkestuff med, jeg ofrer gjerne kjøtt til middag eller lignende "luksusting" for å kunne kjøpe mere dukketing
|
|
Totchi
Tiny
You can not run from rock! Hellcatpunks.com
|
Penger
Feb 4, 2008 19:24:47 GMT 1
Post by Totchi on Feb 4, 2008 19:24:47 GMT 1
Hmm.. Jeg bruker vell stipendet mitt... Sparer så godt jeg kan av det ^^ Ikke at det alltid er så lett...
|
|