|
Post by kristinkreations on Jan 17, 2008 10:42:01 GMT 1
Ja, nå er det på tide å sy sammen det heklekurset snart *ler* Jeg kan hekle på norsk, altså lese/forstå det meste av en norsk oppskrift, men de engelske er gresk for meg. Men siden de aller fleste hekleoppskrifter for dukkeklær er på engelsk, bør jeg kanskje lage en slags tospråklig sak ? Samtidig som jeg mest ønsker å lære dere å hekle UTEN oppskrift Jeg planlegger å finne en enkel oppskrift eller idé som felles prosjekt, så folk får prøvd seg, samtidig som jeg kan hjelpe med andre spørsmål. Høres det greit ut ? Jeg tenkte en enkel lue/hatt, for da får man raskt resultat, samtidig som det åpner for utrolig kule bilder av modellene våre *fnis* Og det viktigste er faktisk å få inn den tredimensjonale følelsen, så kan man bygge videre på det selv Hvor mange vil være med, og hvem har evt. ikke heklenål selv ? Jeg kan ta med noe garn så alle som vil får prøvd seg, men om noen vil lage noe spesielt, utover de enkelte maskene, så hadde jeg satt pris på om dere holdt garn og passende heklenål selv. Jeg har mange altså, men det er for det meste bare én av hver størrelse... Kom med feedback, og flytt gjerne tråden om den ikke skal være her...
|
|
|
Post by callior on Jan 17, 2008 14:07:31 GMT 1
Jeg melder meg på, men skaffer nok heklenål selv bare jeg får vite hvor stor/liten den bør være
|
|
|
Post by Shaded Mazoku on Jan 17, 2008 15:49:08 GMT 1
Samme som Callior, her. Kan godt skaffe egen heklenål og eget garn. Garn er det fullt mulig jeg allerede har, faktisk, siden jeg strikker mye. Bare gi meg rett størrelse, så skaffer jeg meg "nål og tråd"...
|
|
|
Post by avnia on Jan 17, 2008 16:09:05 GMT 1
Jeg å, hadde vært gøy å kunne (skaffer nål selv da) men må bare advare litt....jeg er elendig på alt av strikking, s¨jeg håper du er tålmodig ^^
Er det mulig å hekle blonder?
|
|
|
Post by skumring on Jan 17, 2008 18:01:30 GMT 1
Jeg har ikke noen heklenål, så dersom det er mulig å låne en så er det flott for meg. Jeg har ikke noe garn heller, men Nellie har masser med garn som er mitt.
|
|
|
Post by kristinkreations on Jan 18, 2008 22:14:18 GMT 1
Ok, da skal jeg finne på noe smart.... Og lage intro-kurs med de mest basiske maskene osv. De fleste begynner å lære med tykke nåler, men om man er iaf litt vant til å bruke hendene til småtterier (altså dukkeklær) tror jeg det burde gå greit med garn i ca. samme tykkelse som "Baby Ull", og nål ca. 2mm (3 mm går også greit). Om alle har det som utgangspunkt hadde jeg blitt glad. Garn og ekstra nåler tar jeg med, de som vil kan jo få prøve seg på 1.25 mm og us size 30 garn/tråd Hehe, jeg skal nok hente fram tålmodigheten min jeg, ikke bekymre deg avnia !! Og ja, det er fullt mulig å hekle blonder, men da må du virkelig ned i diametre, på både nål og tråd (og jeg mener TRÅD )
|
|
|
Post by skumring on Jan 19, 2008 1:52:50 GMT 1
Jeg liker å pille og lage små ting, så det er sikkert greit med tynnere pinner for meg, jeg tar vel det jeg får egentlig, for jeg har ikke peiling på det her fra før. Og babyull er da ganske tykt synes jeg.
|
|
|
Post by kristinkreations on Jan 19, 2008 2:28:24 GMT 1
Japp, litt avhengig av merke. Det billige de har på store Rema'er (Mor Åse eller noe sånt) er ganske tynt, og kommer i ganske mange farger. Men den tykkelsen er helt grei å lære med skulle jeg anta, selv om mange bruker mye tykkere garn (og nåler ! ) når de begynner. 5-9 mm nåler er ikke uvanlig, men DET blir for drøyt syns jeg *ler* Årsaken til at jeg valgte det, er at i tillegg til å være rimelig, er ganske enkelt å ha med å gjøre, mye mer elastisk og "forgiving" enn bomull, og det gjør ikke stort om man roter til et helt nøste eller to heller Blir liksom noe annet med en 40-60 kr ball med tynt heklegarn. Den utfordringen er best å ta når man vet hvordan. Men jeg tar med sånt også altså, så alle som vil, får prøve seg !!
|
|