|
Post by kristinkreations on Jun 5, 2007 22:55:57 GMT 1
Som tittelen indikerer, har jeg språkproblemer *fnis* Nå har jeg "snakket" dukker (ikke bare bjd altså) på grupper/forum i flere år, og alltid på engelsk. Det her er faktisk det aller første stedet jeg skriver om hobbyen min på norsk. Og til min frustrasjon er det faktisk ikke så lett Mange uttrykk har jeg lært, og bare brukt, på engelsk, jeg bruker de engelske uttrykkene når jeg snakker om det her hjemme også, noe er vanskelig, om ikke umulig, å oversette, og det er jo sååå mye enklere å bruke de ordene man alltid har brukt... Jeg vet faktisk ikke det norske ordet for resin, om det er noe norsk ord for det engang, og det er bare det første eksempelet jeg kom på... Er det flere som har det sånn, eller er jeg den underlige (igjen *ler*) ??
|
|
|
Post by ziggy on Jun 5, 2007 23:40:34 GMT 1
Nei, jeg skjønner kjempegodt hva du mener! Jeg snakker en del med folk, feks Callior, Skumring, Nellie og lillesøstra mi, og det er en del ting som blir kjemperart i e samtale på norsk. En ting er når man sitter å skriver, men når man skal SI det, så blir det i hvert fall rart. Det er en del ting jeg ikke veit hva heter og som jeg ikke klarer å finne noe logisk navn på.
Jeg har en del ord som jeg kjenner jeg sliter litt med. Det er feks. "stringing". Aner ikke hva jeg skal kalle det, innså jeg i dag da jeg prata med Britta. En del andre ting sliter jeg også med.
Akkurat resin heter, vel resin på norsk, men jeg tror at det i hovedsak viser til harpiks eller kvae, og det ser det ut som det gjør på engelsk også. I den artikkelen jeg fant på wikipedia.com om resin, står syntetisk resin som en underoverskrift, og jeg går ut i fra det er det dukkene er laget av? Avsnittet om syntetisk resin er hentet fra hovedartikkelen om plastikk da.
Men nei, du er ikke den eneste som har problemer med det! xD
|
|
|
Post by kristinkreations on Jun 6, 2007 1:05:15 GMT 1
*phew* Godt å høre !! Skal bli artig å virkelig snakke med andre om det her, på norsk, kan tenke meg det blir en god del engelske uttrykk brukt da ja *ler* "Stringing", eller "strung" har jeg vært borti med mange dukker, og forklart til ungene, eller ikke-dukke folk så blir det" kroppsdeler er festet sammen med strikk", men se det funker jo ikke som begrep, bare forklaring av fenomenet... E'kke lett det her *fnis* Jeg fant også koblingen mellom resin og kvae/harpiks, og det er jo feil i denne sammenhengen... så "syntetisk harpiks" er altså det nærmeste ?? Kanske tek. folka oppå NTNU veit hva det heter på norsk..eller kanskje ikke, når jeg tenker meg om *fnisemasse* Kanskje vi skulle laget en "ordbok" Og funnet så gode norske ord for ting som mulig...
|
|
|
Post by ziggy on Jun 6, 2007 2:05:06 GMT 1
Wooh, research. Resin/kvae/harpiks: en.wikipedia.org/wiki/ResinSyntetisk resin: en.wikipedia.org/wiki/Category:Synthetic_resinsDet er mange typer, og jeg er ikke sikker på hvilken det vi kaller resin er. Det ser ut til at syntetisk resin kan lages på forskjellige måter, og at det er en fellesnevner for materialer som har samme egenskaper som kvae/harpiks/resin. Jeg tror syntetisk resin for eksempel kan være vanlig plast, eller epoxy lim, så det er ganske mye forskjellig. Jeg søkte på resin på den norske wikipedia og det eneste jeg fikk opp var en liten artikkel om kvae/harpiks. Jeg er ganske sikker på at å kalle det resin blir like rett på norsk, men det er sikkert et ord som ikke er i bruk i så mange sammenhenger. Men det er vanskelig å finne ord som fungerer ja. Kan være irriterende av og til >_> Heldigvis veit stort sett andre dukkefolk hva man prater om! Ordbok hadde vært litt morro og sikkert ganske nyttig ^-^
|
|
|
Post by kristinkreations on Jun 6, 2007 6:25:21 GMT 1
Fra det jeg har lest består (de fleste) bjds av polyurethane Resin... og er særdeles giftig å puste inn, både når det blandes og når man pusser (modder , fjerner sømmer)... polyurethane : en.wikipedia.org/wiki/PolyurethaneJeg er ingen kjemiker, men fra det jeg får ut av dette er at ordet resin er mer en slags beskrivelse av materialets egenskap som ferdig, f.eks seig som kvae, hard/varig som rav... Så polyurethane resin er vel bortimot som plastisk rav da...hardt, varig og puss- eller polerbart osv.. Noe videre tror jeg ikke jeg kommer, men det høres isf fint ut; "plastiske ravdukker" *fnis*
|
|
|
Post by callior on Jun 6, 2007 8:47:33 GMT 1
Plyurethane resin er faktisk navnet på polymeren/plasten dukkene er laget av. Resin på engelsk kan bety kvae/harpiks også vidre, men når man bruker ordet på norsk (uttales som om det hadde dobbelt S) beskriver en liten gruppe plast-typer, alle av samme type som plasten dukkene våre er laget av. Ikke bring ut kjeminerden i meg! (Epoxylim er faktisk det samme som resinen dukkene er laget av rent kjemisk, men har tilleggsstoffer som skal gjøre det mykere så det ikke sprekker så lett når det f.eks. brukes til reperasjoner eller snekring.)
|
|
|
Post by kristinkreations on Jun 6, 2007 9:09:09 GMT 1
*ler* Så resin ER faktisk noe på norsk også ;D Og det "riktige" i vår sammenheng. Ikke verst. Takk callior !!
Det der med epoxy hadde jeg en følelse av, men siden kjemi IKKE er min sterke side, holdt jeg munn *ler*
Uhhmm, en ting til...sånne små (og større) figurer/nips/statuer, som ligner, og kan kjennes nesten ut som stein/porselen/stengods, men som helt tydelig er av et plast lignende stoff, men likevel kan knuses, eller slås fliser av, er det laget av noe av det samme som bjds ? Ok, jeg skal holde opp nå *fnis*
|
|
|
Post by callior on Jun 6, 2007 11:54:59 GMT 1
Noen ganger... jeg fikk en norgeskatalog en gang i posten med resin hagegnomer til 200 kroner eller no. Dyrt for noe så stygt!
Men oftere enn ikke er nok hagegnomer osv. laget av en blanding av flere typer plast, eller plast + masse kjemikalier. I sin rene form er de fleste typer plast sprø som pepperkaker og dermed totalt ubrukelig, så man tilsetter hormonhemmende stoffer og andre ikke-bra ting for å gjøre dem mykere så de ikke knekker eller knuser. Brusflasker og myke babydukker er eksempler på plast myket opp på denne måten, så jeg tviler ikke på at de gjør det samme med nips.
Og ikke stopp, Kristin. Jeg elsker diskusjoner som dette ^^
|
|
|
Post by ziggy on Jun 6, 2007 12:15:28 GMT 1
Hehehee... Hagegnomer... *amused*
|
|
|
Post by kristinkreations on Jun 6, 2007 17:50:02 GMT 1
*fnis* Jeg vil ha en sånn hagegnom jeg, skikkelig svær, stygg en, sånn at naboungene ikke plukker blomstene mine hver gang jeg snur ryggen til Men den ville nok blitt stjålet av første dritings fjortis som passerte, jippi for borettslag, null foreldrekontroll og null privatliv Jeg vet litt om sånne "plast-mykere", iaf at noen er veldig farlige, flatlater (jeg husker ikke akkurat hva det er, men det hørse ut som flatlater oppi hodet mitt *fnis*) er skikkelig fæle greier, heldigvis forbudt i barneleker nå, men tenk på oss som har sutta på flatlater store deler av livet ? Grøss og gru, ikke rart vi aldri blir ferdig med å leke med dukker Spøk til side, vi mennesker har pøst ut mye rart for å gjøre hverdagen mer behagelig for oss. Synd vi ser så kortsiktig på ting....og syns det er så lett å si; "Men hvem kunne visst det DA ??" *lite knurr* Du, hva med sånn vanlig fleece (ikke ull) ?? Er ikke det ofte laget retur plast ? For det meste liker jeg iaf den tanken, men så dukker div. ideer om hvor/hva den plasten har vært før, og så....ok, det går alltid over ganske fort, må innrømme det, fleece er digg *ler* Og vi har alle vår nerdete side antar jeg, kult å kjenne en med kjemi som sin ;D
|
|