|
Post by avnia on Jan 11, 2008 0:23:57 GMT 1
Min første middelalder/alvekjole til msd str...skulle bar ønske minue ville hjelpe til litt. Hun ville ikke stå, og når hun skulle sitte på kne satte hun seg helt ned Åja....ignorer bakgrunnen Kjolen er ekstremt vid bak og med dobble ermer Er ikke helt sikker på hva jeg skal gjøre med den videre....noe er jeg nok nødt til å fikse (sko foreksempel) Tips anyone?
|
|
|
Post by kristinkreations on Jan 11, 2008 16:05:50 GMT 1
Kjolen ser kjempefin ut den !! Og jeg tror nok den ser mye bedre ut irl enn på bildene også Og selv om jeg ikke på noen måte kan hjelpe med tips, tror jeg nok du kan få om du tar den med deg oppover i februar
|
|
|
Post by skumring on Jan 11, 2008 17:27:26 GMT 1
Den ser litt ut som en kimono med europeisk utringning. Har sikkert noe med armene å gjøre. Den ser litt lang ut også, og kunne sikkert hatt godt av litt mere pynt eller perlebrodert belte og et helvetesgap i fløyel over. Hvordan er mønstret? Prinsessesnitt? Kanskje det hadde vært en ide med panelene i forskjellige farger? Hva slags stoff har du brukt? Bomull? Brokade, silke, lin og fløyel er de beste stoffene for å lage middeladerklær. Ikke nervøs eller stretchfløyel dog.
Floppyheten kan du jo fikse med litt sueding.
|
|
|
Post by avnia on Jan 11, 2008 19:42:29 GMT 1
Den er svært enkel, kun med satengbånd rundt skuldrene (hobbybutikken her har ikke noe av det jeg trenger ) Bruker faktisk bomull, og må ærlig inrømme at jeg ikke vet hva prinsessesnitt er. Helvetesgap (jeg måtte faktisk google det...er så vandt med engelsk) er på veg, men kommer ikke før jeg har fått sydd en underkjole/enkel kjole (Stramme ermer) Kunne ha tenkt meg å prøvd ut andre stoffer som brokade, silke, lin eller fløyel....men må innse at jeg ikke har all verdens penger å bruke på stoff. Brokade og silke ligger på rundt +600, lin 250-400 og fløyel er på mellom 250-500 kr. Den er laget av det enkleste mønsteret jeg har, 4 deler + ermer. Skal lage en ny kjole i grønt med 5 deler, hvor brystpanelet kommer til å bli 'litt' mer dekorert en resten. Jeg vurderer å prøve meg på perlebåndsbelter, hvis jeg finner riktig utstyr Stoff mønsteret
|
|
|
Post by skumring on Jan 12, 2008 1:36:30 GMT 1
jepp, ser at det er bomull på måten det faller på. Har du vasket ut apreturen i stoffet før du syr i det? det kan hjelpe på å få det til å falle litt bedre, slik at det ikke ser så stivt ut.
Prinsessesnitt har ett panel foran, to i hver side og delt panel i ryggen, sitter tett i livet, og vider seg ut over hoftene. Brukes ofte med brystpanel i mønstret eller lysere farge enn side panelene som ofte er i et mørkere ensfarget stoff.
Det går fint an å bruke helvetesgap over vide er mer også, det er bare flott.
Du trenger definitivt å komme deg en tur til Oslo slik at du får handlet billige brokade, silke, lin og fløyelsstoffer på jallaballasjappene nede på grønland. De prisene du refererer til er jo helt borti veggene. Ellers så trenger du å komme deg på loppis til våren og hamstre gamle-tante-gardiner.
|
|
|
Post by avnia on Jan 12, 2008 10:05:32 GMT 1
Ahh...så det er prinsesse snitt. Det har jeg laget mye av (1/6) Driver på å tegne nye kjolemønster til Nimue...så jeg kommer nok med flere bilder senere
Off Topic: Må inrømme at hound klær er ganske store^^
|
|
|
Post by avnia on Jan 16, 2008 17:12:11 GMT 1
Jomfru/tjenestepike/gårdsarbeider kjole Tror Nimue er litt gretten...ellers så liker hun ikke rollen som tjenestepike Underkjole Samme mønster som i Jomfru/tjenestepike/gårdsarbeider kjolen bare at her har jeg "kneppet" sammes ermene Ignorer nålene...det er kun til jeg får sydd i knappene
|
|
|
Post by skumring on Jan 16, 2008 22:32:11 GMT 1
Fin, litt lang, men du skal kanskje ha sko og belte til, da blir den jo kortere. Stryke sømmene er og et hett tips, og kanskje patinere den litt hvis det skal være til en tjenestepike. Hva med et forkle? Det må vel alle tenestepiker ha? Fine rynker på skuldrene.
|
|
|
Post by kristinkreations on Jan 17, 2008 10:48:10 GMT 1
Nydelig farge !! Og jeg likte virkelig ermene, både snittet og lengden Den er kanskje litt lang, men det er jo enkelt å endre, med sko eller legge opp litt. Har du forhåndsvasket stoffet ? Det er så mørkt at jeg ville antagelig bekymret meg for avfarging på resinen. Og også for å få unna all krymping før man syr kroppsnære plagg.. Hehe, Nimue ser IKKE blid ut nei
|
|
|
Post by avnia on Jan 17, 2008 16:04:44 GMT 1
Fin, litt lang, men du skal kanskje ha sko og belte til, da blir den jo kortere. Stryke sømmene er og et hett tips, og kanskje patinere den litt hvis det skal være til en tjenestepike. Hva med et forkle? Det må vel alle tenestepiker ha? Fine rynker på skuldrene. Patinere?? Aner ikke hva det er....høres fint ut. Hun skal få et forkleaktig helvetesgap (slik stilen var blandt tjenestefolk) hmmm, tror jeg må slutte å se i bøkene mine, jeg ender opp med alt for mange mønster Grunnen til at kjolen er lang er at jeg bruker samme mønster til en underkjole, og nåde den kvinne på tiden der som viste anklene sine....men jeg skal legge den opp hvis/når jeg lager en bondekvinnes kjole (tror ikke de hadde råd til å være moralsk riktige ^^ )
|
|
|
Post by skumring on Jan 17, 2008 18:06:45 GMT 1
Patinere er å slite kjolen på forhånd slik at den ser brukt ut.
Forkleaktig helvetesgap? Nå er jeg helt fortapt! Hvirdan ser det ut? Hvilken tidsepoke er det du har lagt deg på egentlig?
Og så må jeg bare pirke på enda en ting jeg, Er det ikke finere med et helt panel foran enn et med søm midt foran. Snøring bak er jo fint?
|
|
|
Post by avnia on Jan 17, 2008 22:55:23 GMT 1
Har en med frontpanel i som ligger på sybordet....Snøring bak blir det når jeg finner ut hvordan maljene skal festes (jeg betaler ikke 500kr for en maljemaskin)
Det forkleaktig helvetesgapet fant jeg på et bilde av arbeidskvinner fra 1200 tallet en gang (de som var midt mellom bønder og middelklassen)
|
|
|
Post by skumring on Jan 17, 2008 23:22:42 GMT 1
Du kan alltids sy snørehull med kanpphullssting, det bruker jeg gjøre på middelalderklær. Maljer er noe pill, og detter ofte av synes jeg, og du trenger en maljetang eller en maljeslåer som du bruker hammer på, de har sånnt på skinnlåven, sjekk butikk-databasen under databaser.
Hmmm... nysgjerrig, vil se det helvetesgapforklet, for jeg aner virkelig ikke hva det kan være for noe, jeg finner ikke noe sånnt i mine kostymebøker.
|
|
|
Post by avnia on Jan 17, 2008 23:32:26 GMT 1
Det er et kort helvetesgap i enkelt slitesterkt stoff....ekstremt enkelt, husker jeg rikitg hadde det og en tynn snor/belte de kunne henge enkle ting i (skurekluter/vesker/mm)
Tror jeg så det i Medieval Costume and Fashion
|
|